راضیه عابدینی ولامدهی؛ عبدالزهرا نعامی؛ سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از تأثیر ویژگیهای انگیزشی دانشی شغل بر فرایندهای انگیزشی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی، جهتگیری هدف یادگیری و تمرکز تنظیمی پیشبردی در شرکت فولاد خوزستان است. جامعهی آماری شامل کارکنان شرکت فولاد خوزستان و نمونهی پژوهش شامل 350 نفر بود که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از تأثیر ویژگیهای انگیزشی دانشی شغل بر فرایندهای انگیزشی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی، جهتگیری هدف یادگیری و تمرکز تنظیمی پیشبردی در شرکت فولاد خوزستان است. جامعهی آماری شامل کارکنان شرکت فولاد خوزستان و نمونهی پژوهش شامل 350 نفر بود که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامههای ویژگی انگیزشی دانشی شغل (مورگسون و هومفری)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر)، جهتگیری هدف یادگیری (واندوال)، تمرکز تنظیمی پیشبردی (والاس)، تولید هدف (بیندل) و تلاش برای دستیابی به هدف (بیندل و همکاران) به کار گرفته شدند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی قابل قبولی در پژوهش حاضر برخوردار بودند. جهت تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار AMOS 23 و SPSS 23 استفاده شد. جهت آزمودن اثرهای میانجی در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو، پریچر و هیز (2008) استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشاندهندهی برازش متوسط الگوی پیشنهادی با دادهها بود. برازش بهتر الگو و نتایج معنیدارتر از طریق همبسته کردن خطای یک مسیر حاصل شد. نتایج پژوهش نشان داد تمام فرضیههای مستقیم و غیرمستقیم تایید شدند. نتایج پژوهش نشان داد حالات انگیزشی (توانمندسازی روانشناختی، تمرکز تنظیمی پیشبردی و جهتگیری هدف یادگیری) نقش میانجیگر در رابطه بین ویژگی انگیزشی دانشی و فرایندهای انگیزشی (تولید هدف و تلاش برای دستیابی به هدف) ایفا میکند. بنابراین با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که ویژگی انگیزشی دانشی شغل بر فرایند انگیزشی و در نهایت بر پیامدهای سازمانی اثر مثبت میگذارد.